Wizards
of OS 2 im
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WOS 2 -- Workshops & Tutorials
WorkSpace Free
Online Systems (FOS) Thomax Kaulmann, Data Artist, main developer of Open Meta Archive, Berlin; Herbert A. Meyer and Heiko Recktenwald
Workshop: Content Management
Systems, Herbert A. Meyer
Workshop: Sarai: the New
Media Initiative, New Delhi Sarai, the New Media Initiative, a programme of the Centre for the Study of Developing Societies is an alternative, non-profit space for an imaginative reconstitution of urban public culture, new/old media practice and research and critical cultural intervention. Sarai aims at becoming an engaged and integral part of contemporary urban culture within the city of Delhi by collaborating with non-elite and neighbourhood media practitioners through workshops and outreach programmes, and by fostering interdisciplinary research on urban culture & politics and media history & practice. Its goal is to demonstrate the validity of low-cost & low-tech methods and strategies in media and communication practices, with a commitment to public participation and access, and to promote non-proprietary (copyleft) and collaborative models of cultural practice/knowledge. Monica Narula and Jeebesh Bagchi, both members of the Raqs Media Collective and co-founders of the Sarai (New Delhi) will talk about their activities and present Sarai's new OPUS project researching whether the primary freedoms of free software can work as foundational ideas in art production. The workshop/presentation will be moderated by Inke Arns (mikro, Berlin).
Tutorial: The Internet Connection
of the Virtual Privacy Office Hintergundtext von Roman Maczkowsky, Martin Rost, Marit Köhntopp, in: 2001 - Odyssee im Cyberspace? Sicherheit im Internet; Tagungsband 7. Deutscher IT-Sicherheitskongress des BSI, 14.-16. Mai 2001 in Bonn-Bad Godesberg; SecuMedia-Verlag, Ingelheim 2001 (PDF | Folien in PDF) [in German]
Tutorial on the Bioinformatics
Industry, Kaushik Sunder Rajan
Tutorial: The Hague Agreement, James Love Background text: As the Hague Diplomatic Conference ends, the Internet and the Public Domain are at Risk, James Love June 20, 2001
Tutorial: Overview of various
P2P systems, Erik Moeller continuing from the panel by the same name
Workshop: Debian Project,
Frank Ronneburg & BUUG (Berlin Unix User Group)
After the workshop, BUUG invites you to a GNU Privacy Guard (GPG) Key Signing Party: GPG Key Signing Party
Workshop: Open Money
continuing from the panel by the same name, especially on the Openmoney Project, u.a. mit Michael Linton und Richard K. Moore, author of the 'cybercredits' open-money system and of many anti-globalization articles The open money workshop will provide interested developers with an in-depth overview of cc systems architecture, current software projects and the next probable directions. The LETShare process for rewarding contributions, for developing revenues and distributing them to open source developers, will be outlined, wth proposals for further applications - www.openmoney.org/way/toplay. The open money project makes it possible to make "real" money for making virtual money.
Workshop: Software Culture,
Matthew Fuller & Pit Schultz Workshop: Software as Culture,
Matthew Fuller & Pit Schultz Workshop: Software-Patente:
FFII-Seminar
Workshop: Open Borders,
Florian Schneider
Workshop: Games going Public
Andreas Lange, Computerspiele-Museum Berlin Einführung Die digitalen Spiele sind die Pioniere des Cyberspace. Zu einer Zeit, als Computer noch schrankgroß waren und Fernsehen nur als kommunikative Einbahnstraße gedacht wurde, bereiteten sie - als Kinderspielzeug verkannt - das vor, was wir heute Informationsgessellschaft nennen. Computerspiele waren die ersten Anwendungen, bei denen sich nicht der Mensch der Maschine anpasste (Maschinensprache lernen musste), sondern der Computer sich nach dem Menschen richtete. Dies gilt für die Ebene der Bedienung ebenso wie für die Spielinhalte und -themen. Computerspiele waren und sind der Motor für die Popularisierung der Technik, die heute das Rückrad unserer gesellschaftlichen Kommunikation bildet. Sie waren die ersten, die die virtuellen Welten für alle zugänglich machten und sie mit spannenden Inhalten belebten. Im Workshop werden zwei Projekte vorgestellt und diskutiert, die auf verschiedene Weise der Bedeutung der Games Rechnung tragen. Beide haben das gemeinsame Ziel, möglichst viele Titel der Öffentlichkeit zu Forschungs-, Recherche- und natürlich Unterhaltungszwecken zugänglich zu machen. 1. Der Softwarelesesaal Der Förderverein für Jugend und Sozialarbeit e.V. hat als Träger des Computerspiele Museums und der Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle (USK) eines mit rund 10.000 Titel eines der grössten Unterhaltungssoftware-Archive weltweit. In Kooperation mit der Zentral- und Landesbibliothek, dem Verband der Unterhaltungssoftware Deutschlands (VUD) und der Ausstellungsagentur x:hibit ist für nächstes Jahr ein öffentlicher Zugang zu dieser Sammlung in Form einer Präsenzbibliothek mit Computerarbeitsplätzen am Schlossplatz in Berlin geplant. 2. Games Community Games Community ist ein Online Projekt, das über eine möglichst grosse Verbreitung der Spiele deren Bewahrung sichern will. Technisch setzen wir auf Emulatoren, denn nur wenn man die Games unabhängig von ihrer jeweiligen Orginalhardware spielbar hält, kann man hoffen, dass sie auch noch in einigen Jahrzehnten und darüber hinaus erhalten bleiben. Aufgrund des Copyrightschutzes der Games ist es allerdings nicht legal, diese über Emulatoren zu betreiben. Daher setzt Games Community an diesem Punkt an. Wir wollen ein Umdenken bei den Lizenzhaltern erreichen und uns dafür einsetzen, dass Copyright geschützte Programme nach einer Phase der intensiven kommerziellen Nutzung freigegeben werden. Die Lizenzhalter können dabei idealerweise aus verschiedenen Arten der Freigabe wählen - von der für den privaten Gebrauch bis hin zur Freigabe des Source Codes. Games Community ist ein nichtkommerzielles Projekt. Initiator ist Andreas Lange, der auch Direktor des Computerspiele Museums in Berlin tätig ist. Kontakt: Andreas Lange (lange@computerspielemuseum.de) Workshop: Open Music
Workshop: Wiki -- A Web Tool with an Attitude, Bo Leuf Wiki is "the simplest online database that could possibly work". It provides a server-side tool to create and manage Open Content on the Web. Wiki is unusual in that it's a minimalist solution that allows anyone with a forms capable browser to play, and allows both content and structure to be edited by anyone. Wiki can also be a personal, Internet aware, relational notebook and presentational tool. The workshop intends to touch on some of the fundamental properties of a simple wiki system and discuss some of the issues relevant both to personal use and to public deployment. It's intended that participants will be able to set up trial QuickiWiki systems of their own, and perhaps also try collective content co- authoring. In any case, a public web site copy of the WOS2 workshop presentation wiki will allow continued discussions after the conference. Workshop Free Content License,
Olaf Koglin continuing from the panel by the same name
Workshop "Freie Software Metropole Berlin" Sebastian Hetze, Linux Systems AG
Full-Day Workshops on Sunday, October 14, in Podewil,
Klosterstr. 68-70, Berlin
Workshop: Oekonux Oekonux is a contraction of "economy" and "GNU/Linux." The project is discussing the question whether and -- if so -- how the principals of free software might be generalized. On the saturday panel "What else? Thoughts on Societies and Capitalisms", theses on the "GPL Society" will be presented that we want to continue discussing in the workshop. A second part of the Oekonux workshop will be dealing with the project itself: how will we procede organizationally? Do we want to organize a second Oekonux conference?
Workshop: Free Soft- and
Learnware in Schools, Hans-Peter Prenzel zum gleichnamigen Panel, u.a. mit Ganesha's Project, OpenWebSchool und PingoS
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last updated 2001-11-23